debata w ramach projektu „XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży – szkoła demokracji”

Co to znaczy samorządność? Gdzie szukać wzorców dla samorządu szkolnego? – wokół tych pytań odbyła się 3.04.12 debata w ramach projektu „XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży – szkoła demokracji”.

Organizacji debaty podjęli się uczniowie, którzy startują do XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży: Monika Garstka – przewodnicząca Zarządu Rady SU oraz Krzysztof Uchniewski – członek Zarządu Rady SU.

Zaszczycili nas swoją obecnością znakomici goście: posłanka Elżbieta Gapińska, wiceprezydent Płocka Roman Siemiątkowski, zastępca przewodniczącego Rady Miasta Płocka Wojciech Hetkowski.

Galeria zdjęć (przejdź …)

W I części spotkania dyskusja miała charakter panelowy. Goście, korzystając z własnego doświadczenia w działaniach obywatelskich, odpowiadali na pytania postawione w tytule debaty. Zachęcali do aktywności w ramach samorządu uczniowskiego, który jest przykładem funkcjonowania zasad demokracji.

 Następnie uczniowie dyskutowali na forum. Punktem wyjściowym był fikcyjny, choć bardzo realistyczny, list uczennicy, która zwracała się z prośbą o pomoc, ponieważ była wyśmiewana i zaczepiana przez koleżanki i kolegów z klasy. Wnioski z dyskusji zapisywano na plakacie. Dotyczyły one roli przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego w kształtowaniu postaw tolerancji, w dawaniu poczucia akceptacji dla indywidualności, w rozwoju społecznym uczniów.

Debata była partnerskim spotkaniem ludzi zainteresowanych autentyczną demokracją i żywą wymianą  myśli.

Ponieważ nasz Samorząd Uczniowski działa bardzo dobrze, chcieliśmy wykorzystać obecność autorytetów i skupić się na tych obowiązkach przedstawicieli samorządu, które polegają na wspieraniu wszystkich uczniów w rozwoju społecznym. Goście uznali wnioski debaty za trafne i ciekawe. Niektóre z nich sformułowali oni sami.

  1. Nie ma wolności bez odpowiedzialności.
  2. Gospodarz klasy (zastępca) i Zarząd Rady SU są przedstawicielami całej społeczności szkolnej i powinni wpływać na rozwój społeczny uczniów.
  3. Nie wolno unikać współodpowiedzialności za losy jednostek w życiu społeczności szkolnej.
  4. Gospodarz, broniąc skrzywdzonych, winien zwracać się o pomoc do wychowawcy, pedagoga szkolnego, a nawet do dyrektora szkoły bez poczucia winy, że jest donosicielem.
  5. Musimy dawać poczucie akceptacji dla indywidualności bez żadnej tolerancji dla łamania regulaminu szkoły.
  6. Tolerancja dla siebie nie może być większa niż tolerancja dla innych.

 


Warning: Undefined variable $meta_text in /home/users/jolant01/public_html/stara/wp-content/themes/Yorkshire/content-single.php on line 50